Aanbod

 

Mini-stapjes

Voor kids van 1 én 2 jaar: dansen, spelen, muziek: actieve shared quality time samen met mama of papa!

Peuterstapjes

Voor kids van 2 tot 4 jaar: gezamenlijke warming up, dansen met de juf en een show voor papa of mama!

Op locatie

Op de peutergroep of het KDV: we nemen de leukste materialen mee en maken er een feest van!

Thuis

Online videoles inclusief dansmateriaal: doe thuis actief mee met de juf in het filmpje!

 

Mini-stapjes

 

Speciaal voor kids van 1 én 2 jaar: dansen, spelen, ontdekken, muziek en vooral lekker veel bewegen: shared quality time met mama of papa!

Een Mini-stapjes les ziet er als volgt uit:

  • Vrij spelen. We beginnen alle lessen met vrij spelen, waardoor de kinderen kunnen wennen aan de ruimte, elkaar en de juf.
  • Warming up. na ons vaste welkomsspel met de bal en liedje, beginnen we met opwarmen. Gezellig met mama of papa in de grote kring de juf nadoen. We dansen hierna op een bekend kinderliedje, dat heel geschikt is om thuis nog eens samen na te doen.
  • Trommel. Ieder seizoen een bijpassende trommel: trommelen we op sneeuwvlokjes, tulpen, strandballen of toch blaadjes? We oefenen het verschil tussen hard en zacht, tellen en maken plezier!
  • Dansen. We dansen op zowel rustige muziek, als op liedjes met een beat en dat met allerlei leuke materialen. Iedere week is er minstens één dansje dat we de week ervoor ook hebben gedaan: kinderen houden van herhaling en het herkennen geeft zelfvertrouwen. Tijdens (vaak) één liedje blijven ouders even zitten en dansen ze niet mee: zo oefenen de kinderen zelfstandigheid.
  • Drinken. We stampen als een olifant en drinken een bekertje ‘Olifanten water': een vast rustmoment.
  • De Baan. Op de tweewekelijks wisselende baan oefenen we de grove motoriek en balans. Van springen als een kikker tot opzij leren stappen, van balanceren op de wiebelvissen tot stampen op de vloeistoftegels: de baan is een avontuur dat de kinderen zelfstandig of aan de hand van mama of papa mogen aangaan.
  • De Mand. Dit onderdeel doet altijd beroep op de zintuigen. Na ons rijmpje (spreken in een ritme stimuleert de taalontwikkeling) ontdekken we iedere week een verrassing in de mand. Daarmee oefenen we de fijne motoriek, creativiteit en expressie.
  • Bellen. Een goede manier om oog-handcoördinatie te trainen, maar vooral heel erg leuk: honderden bellen uit de bellenblaasmachine!

 

Peuterstapjes

 

Speciaal voor kids van 2/ 2,5 tot 4 jaar: een warming up met mama of papa, daarna dansen met de juf!
In de groepen van 10 uur gaan de ouders (op enkele hulpouders na) na het onderdeel ‘trommel’ naar de brasserie boven of naar de kleedkamer. Ouders komen tijdens het onderdeel ‘mand’ weer terug en krijgen één van de geoefende dansjes te zien: een mini-show!
In de groepen van 11 uur gaan de ouders na het onderdeel ‘trommel’ op een kussentje zitten aan de kant van de zaal: ze kijken de hele les mee!
Voor sommige kindjes is het fijn als het rustig is in de zaal, voor andere kindjes is het juist fijn als papa of mama in de buurt is. Zo is er voor iedereen iets te kiezen dat aansluit!

Een Peuterstapjes les ziet er als volgt uit:

  • Vrij spelen. We beginnen alle lessen met vrij spelen, waardoor de kinderen kunnen wennen aan de ruimte, elkaar en de juf.
  • Warming up. na ons vaste welkomsspel met de bal en liedje, beginnen we met opwarmen. Gezellig met mama of papa in de grote kring de juf nadoen. We dansen hierna op een (vaak bekend) kinderliedje, dat heel geschikt is om thuis nog eens samen na te doen.
  • Trommel. Ieder seizoen een bijpassende trommel: trommelen we op sneeuwvlokjes, tulpen, strandballen of toch blaadjes? We oefenen het verschil tussen hard en zacht, tellen en maken plezier!
  • Dansen. We dansen op zowel rustige muziek, als op liedjes met een beat en dat met allerlei leuke materialen. Instrumentale muziek en leuke meezingers: genoeg afwisseling! Toch zijn er iedere week één of twee dansjes hetzelfde als de week ervoor: kinderen houden van herhaling en het herkennen geeft zelfvertrouwen.
  • Drinken. We stampen als een olifant en drinken een bekertje ‘Olifanten water': een vast rustmoment.
  • De Baan. Op de tweewekelijks wisselende baan oefenen we de grove motoriek en balans. Springen, balanceren, sluipen, kruipen, en aan het einde altijd een stukje over de bank. (Hulp)ouders helpen zo nodig door een elleboogje vast te houden. Grote sprong van de bank af en… nog een rondje!
  • De Mand. Dit onderdeel doet altijd beroep op de zintuigen. Na ons rijmpje (spreken in een ritme stimuleert de taalontwikkeling) ontdekken we iedere week een verrassing in de mand. Daarmee oefenen we de fijne motoriek, creativiteit en expressie.
  • Bellen. Een goede manier om oog-handcoördinatie te trainen, maar vooral heel erg leuk: honderden bellen uit de bellenblaasmachine!

 

Op locatie

 

 

Peuterstapjes biedt ook losse workshops of lessenseries op locatie aan, bijvoorbeeld bij Kinderdagverblijven of Peutergroepen. Deze vrolijke, actieve lessen bestaan uit bekende Peuterstapjes-onderdelen waarbij gebruik wordt gemaakt van allerlei meegebrachte materialen. Ook een superleuke eindshow voor ouders is mogelijk! Deze lessen kunnen worden gegeven door Mariska, Femke, Mariette of Tineke.

Sinds 2018 is Tineke Friesen ook gecertificeerd Taal- en Rekendans docent. Taaldans® en Rekendans® (ontwikkeld door Lenneke Gentle, Studio Swing) verbindt taal- en rekenbegrippen aan beweging. De lessen sluiten aan bij de thema’s van het VVE programma van de peutergroep of kleuterklas en worden in series van 3 keer gegeven. In opdracht van de gemeente Nieuwegein geeft Tineke deze leerzame lessen al sinds september 2019 wekelijks op diverse Nieuwegeinse peutergroepen. Sinds 2021 komt ze ook regelmatig langs kleuterklassen op basisscholen. Taal- en Rekendanslessen zijn even speels en fantasierijk als de Peuterstapjes lessen: iedere keer een leerzaam feest!

 

Thuis

 

Yeay, er kan nu ook thuis gedanst worden, wanneer het jullie maar uitkomt!

Videoles bij ieder seizoen.
Yes, het jaar is rond: inmiddels is er bij ieder seizoen een bijpassende videoles gemaakt. Alle vaste Peuterstapjes les-onderdelen komen in een videoles voorbij: warming-up, trommel, spiksplinternieuwe dansjes, drinken, de baan, de mand en natuurlijk bellen. Je kindje kan gemakkelijk in de eigen huiskamer dansen en de materialen ontdekken. Het openen van het materialendoosje is sowieso al een feestje! De videoles is een mooie uitlaatklep voor de energie van je peuter, biedt motorische uitdagingen en stimuleert de taalontwikkeling. En owja, als je zelf ook gezellig mee doet, maken jullie samen van die fijne stofjes in je hersenen aan: lekker in beweging!

Wil je jouw kindje ook thuis laten meedansen? Voor E 20,- ontvang je de link naar één van de vier videolessen, plus gratis bijpassende dansmaterialen om te houden. Let op: hoewel deze materialen met zorg zijn uitgekozen en gemaakt, zijn ze niet bedoeld om zonder toezicht te worden gebruikt.

Videoles ‘Winter’
* We doen een pinguïndans, laten een sneeuwpop swingen, gaan sneeuwballen gooien en nog meer!
Videoles ‘Lente’
* We zingen een spiksplinternieuw tulpenliedje, doen een kippendans, gaan actief springen, zwaaien en dansen over (jonge)boerderijdieren en brengen balancerend een vogel naar zijn nestje.
Videoles ‘Zomer’
* We dansen over het strand, vangen de strandbal, vliegen over een bijtjesbaan en laten het vlindertje op ons hoofd zitten.
Videoles ‘Herfst’
* We laten de spin kriebelen, verstoppen ons met het spookje, doen een kabouterdans, vallen van de paddenstoel af en nog meer!

Peuterstapjes – KvK 63488000 – Tineke Friesen – 06-10248957 – info@peuterstapjes.nl